Препубликувам без редакции материал от Daily Mail с автор Андрю Малоун и преводач Георги Медаров. Оригиналната публикация можете да намерите тук.
Преди да бъда обвинена във фанатизъм, трябва да кажа, че статията е от 2008-ма година и се отнася за друга страна с други условия. Пускам я не за да предизвикам масова психоза, а за да подчертая, че не всичко, което се казва за ГМО и се обещава като качества на семената и безопасност трябва моментално да се приема като 100% чиста монета. А също и за да напомня, че когато се отнася до земята ни, несъмнено най-голямото богатство на България, е правилно да си спомним хубавата поговорка: “Сто пъти мери, един път режи”. Ние не вярваме в магии (надявам се), не и през ХХІ век. Също не вярваме и на лъскави реклами и на продажни политици. Ние по нашите земи сме минали през какво ли не. Обикновено продължаваме да се борим и по един или друг начин изплуваме. Но необходимо ли е преди това да изгубим качествата на земята си?
Когато принц Чарлз твърдеше, че индийските фермери се самоубиват след употребата на ГМ култури, той бе заклеймен като истерик. Всъщност, както този страховит репортаж разкрива, нещата са даже по-ЗЛЕ от това, което той е истерик.
Децата не могат да бъдат утешени. Безмълвни от шока, те му отвръщат със сълзи. Сгушват се в майка си, докато приятели и съседи подготвят тялото на баща им за кремация в пламъците, горящи върху напуканата безплодна земя близо до дома им. Пламъците обгръщат тялото, a Ганджанан на 12 и Калпана на 14 се изправят пред тежкото си бъдеще. Шанкара Мандаукар се е надявал, че синът и дъщеря му ще имат по-добър живот по време на икономическия бум в Индия, но сега те ще са принудени да робуват за по няколко жълти стотинки дневно. Безимотни и бездомни, те ще са най-бедните от най-бедните.
Шанкара, уважаван фермер, любящ съпруг и баща се самоуби. Преди по-малко от 24 часа, когато загуби земята си заради дългове, той изпи чаша инсектицид. Неспособен да плати еквивалента на двугодишните си приходи, той изпаднал в тежко отчаяние. Не виждал друг изход.
Все още имаше следи в праха, където се е гърчил в предсмъртната си агония. Другите селяни гледали отстрани, знаейки че всеки опит да го спасят ще е излишен. Можели само да наблюдават как тялото му се свива, докато той крещи и повръща. Викайки от болка, той изпълзял до една пейка пред скромния си дом, намиращ се на сто мили от Нагпур в Централна Индия. След час спрял да издава какъвто и да било звук. А после спрял и да диша. В неделя в пет следобед животът на Шанкара Мандукаукар свършил.
Съседите се бяха събрали за молитва пред семейната къща. Нирмала Мандаукар на 50 г. разказа как се втурнала обратно от полето, за да види съпруга си мъртъв. “Той беше любящ и загрижен човек” каза тя, докато плачеше тихо, “но просто не можа да го понесе. Страданието бе прекалено тежко. Загубихме всичко”.
Реколтата на Шанкара пропадна – два пъти. Разбира се, гладът и нищетата са част от древната история на Индия. Но смъртта на един уважаван фермер се обяснява по друг, доста по-модерен и зловещ начин: генетично модифицирани култури.
На Шанкара, както и на милиони други индийски фермери, му е било обещано, че ще пожъне нечувана реколта и печалба, стига да премине от традиционни към ГМ семена. Подлъган с обещани бъдещи богатства, той взима заем за да купи ГМ семена. Но когато реколтата се проваля, е въвлечен в спираловидни дългове – без доходи.
И така Шанкара става един от 125 000 земеделци, които се самоубиват в резултат на безскрупулната употреба на Индия като тестов район за генно модифицираните култури.
Кризата, наречена от активистите “ГМ геноцид” скоро бе посочена от принц Чарлз. Той каза, че ГМО се превръщат в “глобален морален проблем” – и че е дошло времето да се прекрати безспирното им нашествие.
Във видео конференция със столицата на Индия – Делхи, той разгневи биотехнологичните лидери и някои политици като заклейми “отвращаващия брой самоубийства на дребни фермери в Индия, който идва от …. провала на много от ГМ културите.”
Срещу принца се изправиха мощни ГМ лобисти и водещи парламентаристи, твърдящи че генетично модифицираните култури са преобразили индийското земеделие, предоставяйки безпрецедентно високи добиви. Те твърдят, че и останалата част от света трябва да приеме настъпването на “бъдещето” и да следва същия път.
Кой казва истината? За да разбера, отидох в “самоубийствения кръг” в щата Махаращра.
Това, което последва, бе дълбоко покъртително и има изключително важни последствия за страните, включително и Великобритания, в които се води дебат относно това дали да се допусне навлизането на семена, манипулирани от заобикалящи природните закони учени.
Според официалните данни на Индийското министерство на земеделието наистина има дълбока хуманитарна криза. Повече от 1000 фермери се самоубиват всеки месец. Обикновените селски хора сега са подложени на бавна смърт. Повечето пият инсектициди, скъпата субстанция, която са им казали, че няма да им се налага да ползват, ако приемат да садят скъпите ГМ семена. Изглежда много от тях са задлъжнели към местни лихвари – фермерите са взели заеми, които не могат да върнат. Про-ГМО експертите казват, че истинската причина се крие в селската бедност, алкохолизма, сушата и “фермерския стрес”. Но по време на четиридневния ми престой в епицентъра на бедствието аз открих, че това не е цялата история.
В едно малко село, което посетих, се бяха самоубили 18 фермери, заради неспособността си да изплатят ГМ дългове. Имаше и случаи, в които съпругите поемаха фермите от починалите им съпрузи – само за да се самоубият и те самите.
Лата Рамеш на 38 г. се отравя с инсектицид, след като реколтата й пропада – две години след като съпругът й изчезва, когато се оплита в ГМ дългове. Тя оставя десетгодишното си дете – Рашан – на близките си. “Той плаче, когато мисли за майка си”, казва лелята на починалата жена, седейки в сянката близо до полето.
Село след село, семействата разказваха как са били обвързани с дългове, след като са били склонили да купят ГМ вместо традиционните семена памук. Цената е внушителна: 10 британски лири за 100 грама ГМ семена, в сравнение с по малко от 10 лири за 1000 пъти повече традиционни. Но продавачите на ГМ и правителствата обещали на земеделците, че това са “магически семена”, даващи по-високи реколти, по които не виреят паразити и насекоми. А в борбата да се промотират ГМ семена, традиционните видове били премахнати от няколко правителствени резерва.
Властите имали интерес да промотират тази нова биотехнология. В опитите си да избяга от отчайващата бедност след Независимостта, индийското правителство се съгласява да позволи на новите биотехнологични гиганти като американския пазарен лидер Монсанто да продават произведените от тях семена.
През 80-те и 90-те Международният валутен фонд отпуска заеми на Индия в знак на благодарност за това, че тя допуска западни компании. Индия е втората по брой на населението страна в света – повече от един милиард души. Тези заеми спомагат за началото на една икономическа революция. Но въпреки че в градове като Мумбай и Делхи има икономически бум, животът на земеделците значително се влошава и се връща обратно в тъмните векове. Земите, върху които се засяват ГМ семена са се удвоили за две години – до повече от 17 млн. акра. Но много земеделци е трябвало да платят жестока цена. Не само, че не са “магически семена”, ами и “устойчивите на вредители породи” се оказват опустошавани от паразити.
Никой не предупреждава земеделците, че тези семена ще изискват два пъти повече вода. А това се оказва границата между живота и смъртта. Поради спада на дъждовете от последните две години много от ГМ културите просто изсъхват и умират, оставяйки фермерите заробени в дългове без възможност да ги изплатят.
Земеделците вземат заеми от традиционни лихвари на невъобразимо висока цена. Стотици хиляди малки фермери са пред риск да загубят земята си заради това, че скъпите семена се провалят. А тези, които продължават да се борят, са изправени пред нова криза. В миналото, когато реколтата е била лоша, фермерите все пак са успявали да запазят семената и да засадят пак през следващата година. Но не можеш да направиш това при ГМО. Защото ГМ семената съдържат така наречената “технология терминатор”, което означава, че те са модифицирани по такъв начин, че да дават ялови семена. Като резултат фермерите трябва да купуват нови и нови семена всяка година на същите страшно високи цени. За някои това наисина се оказва границата между живота и смъртта.
Например, случаят на Суреш Бхаласа, друг фермер, който беше кремиран тази седмица и остави жена и две деца.
Нощта се спуска след церемонията, а съседите се събират отвън, докато свещените крави се прибират от полето. Семейството му не се съмнява, че проблемите им започват от момента, в който са били посъветвани да купят BT Cotton, генно модифицирано растение, създадено от Монсанто.
“Сега сме разорени”, казва 38 годишната съпруга на починалия. “Купихме 100 грама BT Cotton. Реколтата ни пропадна два пъти. Съпругът ми се депресира. Той отиде на полето, легна в памука и погълна инсектицида.” Селяните го натоварили на рикшата и се отправили към болницата по черния път. “Той викаше, че е пил инсектицид и че съжалява”, каза тя, докато семейството й и съседите се тълпяха около дома й, за да покажат почитта си. “Когато стигнаха до болницата, той вече беше мъртъв”.
На въпроса дали мъртвецът е бил “пияница” и дали е страдал от други “социални проблеми”, както твърдят про-ГМО експертите, кротките, достойни хора избухнаха гневно. “Не! Не!”, възкликна един от братята на починалия човек. “Суреш беше добър човек. Той си пращаше децата на училище и си плащаше данъците.”
“Той бе удушен от тези магически семена. Те ни продават семената, твърдейки, че няма да ни трябват скъпи пестициди, но това не е така. Трябва да купуваме същите семена от същата фирма всяка година. Това ни убива. Моля ви кажете на света какво се случва тук.”
Монсанто признава, че повишаването на дълга е “фактор в тази трагедия”. Но посочват, че производството на памук е скочило двойно през последните седем години. Говорител на компанията добави, че има други причини за тази скорошна криза, като например “закъснял дъжд” или суша, както и че самоубийствата винаги са били част от селския живот в Индия. Те също показват и проучванията, според които индийските фермери искат ГМ семена. Не е учудващо, предвид агресивната маркетингова стратегия на компанията.
По време на разследванията ми в Махарастра попаднах на трима “независими” изследователи, търсещи в селата информацията за самоубийствата. Те настояваха, че ГМ семената са само с петдесет процента по-скъпи, но по-късно признаха, че разликата е 1000%.
(А след това говорителят на Монсанто твърди, че цената на техните семена е само “двойно по-висока” от цената на официалните не-ГМО семена, но призна че разликата може да бъде по-голяма, ако са продавани по-евтини традиционни семена от “безскрупулни” търговци, които често продават “фалшиви” ГМ семена, предразположени към заболяване.)
Поради слуховете, че правителството може да компенсира за починалите хора, много земеделци казаха, че са отчаяни и се нуждаят от всякаква форма на помощ. “Просто искаме да се отървем от проблема си” казва един. “Искаме само помощ, за да не умираме повече така”.
Принц Чарлз е ужасен от окаяното положение на фермерите и техните самоубийства, затова създаде благотворителна фондация (Bhumi Vardaan Foundation), за да помогне на засегнатите да промотират органични индийски сортове, а не генномодифицирани.
Индийските фермери вече започват да се борят. Организират масови демонстрации, протести против разпространителите на семена, а правителството на един от щатите даде Монсанто под съд, заради непоносимите цени на ГМ семената.
Но това се случи твърде късно за Шанкара Мандаукер, който дължеше 80,000 рупии (около 1000 английски лири), когато отне живота си. “Казах му, че ще оцелеем” казва вдовицата му, докато мракът се спуска, а децата й все още стоят край нея. “Казах му, че ще намерим начин. Той каза, че е по-добре да умре.”
Но дългът не умира със съпруга й: ако не намери начин да го върне, тя няма да има как да праща децата си на училище. Те ще загубят земята си и ще се присъединят към хилядите, които се тълпят да просят край пътищата на тази гигантска и хаотична страна.
Жестоко е, че децата страдат най-много от този “ГМ Геноцид” – самото поколение, което уж щеше да се бъде освободено от бедността и мизерията чрез “магическите семена”. Тук, в самоубийствения кръг в Индия, цената на генетично модифицираното бъдеще е смъртоносно висока.
Удобно, нали? И защо точно в Индия? Следват Африка и Китай.
http://www.imdb.com/title/tt0949731/
Тоест, пак опираме до „генетичните“ патенти и монополизма на компании като Монсанто, в което се състои и единствената стопроцентово доказана вредност на ГМО-то. За монопола на Монсанто не е виновно генното инженерство и не генното инженерство кара фалирали фермери да се самоубиват по особено мъчителни начини, а е виновен монополизмът. С протестите си срещу развитието на генното инженерство „еколозите“ всъщност много добре окопават Монсанто и BASF, защото парират в зачатък всеки опит в дадена страна някое научно звено да започне да се занимава с тази област, понеже обществото е срещу неизбежното заливане на пазара с кръвожадни домати.
Да не говоря за нещата в статията, които не са ми ясни. Например, след като човек е засял нивата си с култура, от която не е доволен, по каква причина продължава да си купува отново и отново същата култура, след като хем първоначалната цена е висока, хем реколтата не е такава, каквато трябва да бъде. Това, признавам, е отвъд мен. Както не разбирам защо първият обвиняем в статията са ГМО-тата, а Монсанто е някак между другото споменат.
Но можеш ли да имаш ГМО без патенти?
Всъщност Монсанто и останалите корпорации вкарват ГМО комерсиално точно, за да имат патенти върху цели сортове.
За жалост двете неща са свързани.
„парират в зачатък всеки опит в дадена страна“ До колкото се дават държавни средства за развитие на ГМ технология то пак е в интересите на бизнеса. Пример – агро-био института в България.
Окей нека има ГМО, но без да има интелектуална собственост върху него.. но това няма как да стане просто на тоя етап в развитието на хората.
Сега ГМО значи само едно – приватизация на живота.
Марфа задава хубави въпроси, а аз не знам много за ГМО, но това, което съм чела е, че ГМО семената се продават със съответния пестицид, който трябва да опазва сорта. Вероятно ако не си го купиш, ГМО стават доста уязвими. Ако пък използваш този пестицид, той оставя следи в почвата и ако на следващата година засееш други семена, които не са защитени от този пестицид, остатъкът от него ги убива. Ето как се принуждаваш да купиш ГМО-то, което е създадено да устоява на пестицида, докато той убива нежеланите организми наоколо, примерно плевелите.
Мисля, че са нужни няколко години, за да се очисти почвата от изкуствени торове и пестициди, а хората, които имат малко земя, не могат да си позволят да чакат тя да се възстанови, понеже трябва да бързат да сеят следваща реколта.
„Тоест, пак опираме до „генетичните“ патенти и монополизма на компании като Монсанто, в което се състои и единствената стопроцентово доказана вредност на ГМО-то.“ – Съгласна съм с Marfa. Забелязвам примитивна вълна на недоволство от ГМО, чийто истеричен шум по-скоро отклонява вниманието от реалния проблем. Marfa много точно го е набелязала – монополизма. В дъното на всичко винаги са икономически интереси. Друг проблем е, че докато протестираме срещу ГМО, не забелязваме скъпата скорост, която подема т.нар. ЕКО – самото то, често пъти ГМО в луксозна опаковка. Не ме разбирайте погрешно – не защитавам сляпо нито едното, нито другото. Онова, което ми се струва важно е най-вече да бъдем максимално информирани, за да имаме реална позиция, а не да демонстрираме популизъм.
В никакъв случай не искам да отклонявам вниманието от проблема на патентите и монополизма. Това е наистина сериозен проблем, понеже се превръща точно в приватизиране на живота. Тези ГМО се използват, за да се сложи ръка върху индустрията, без която човечеството просто не може да съществува – хранителната. Веднъж сложили ръка върху храните на човечеството, сторилите го ще имат огромен контрол. Това си е заробване. И в случая конкретно на Монсанто науката не се използва за прогрес на човечеството и други такива мантри, каквито често слушаме, а именно за заробване.
Но това, че Монсанто са алчни монополисти и ГМО в случая са инструментът им за монопол, не превръща ГМО автоматично в безопасен за физическото здраве инструмент за монопол. Не мога да приема безпокойството на хората за здравето им за примитивно. И всичките неща, които се изписаха къде ли не за бг-мамите – колко са недоучили и неграмотни, а си позволяват мнение да имат. Ами ще имат и ще се интересуват, защото техните деца ще растат с тези храни, а всяка (нормална) майка се грижи за здравето на детето си – нарича се майчински инстинкт.
Има достатъчно съмнения за здравословността на ГМО, които не бива да бъдат подминавани с лека ръка като „примитивни“. Когато става въпрос за масова смяна на вида храна, с който се изхранвам всички ние, е необходима 100%-ова сигурност за здравословността й, която обещанията на производителите и продавачите на тази храна не могат да ни гарантират.
Първо, поздравления за статията. Има нужда да се разпространява тази информация, от истината има полза и нужда.
А Монсанто са повече от „алчни монополисти“, даже се съмнявам, че парите толкова ги интересуват. Та тези хора разработват БИОЛОГИЧНО ОРЪЖИЕ! Навремето Монсанто са произвели токсичния хербицид „Agent Orange“ използван от американците във Виетнам. По данни на Виетнамското Министерство на външните работи „Agent Orange“ e причинил 400,000 смъртни или инвалидни случая, а 500,000 деца са се родили с дефекти (вижте тук, (http://en.wikipedia.org/wiki/Agent_Orange)).
Какво добро можеш да очакваш от хора разработили подобен продукт, хора отговорни за масови убийства? Това ли са хората, на които да поверим създаването и отглеждането на храната ни? Та те са наш смъртен враг!
За съжаление нещата отиват натам те да постигнат пълен контрол върху храната ни, като ни отнемат естествените и безвредни сортове, и ни задължат да садим и ядем техните отрови (по един или друг начин). Но може би това заслужаваме, защото въпреки примера на хората пострадали преди нас от ГМ културите–въпреки потресаващия пример–ние не се вслушваме и не взимаме поука…, защото не ни интересува… Нещата са страшни.
Значи протестите срещу ГМО са от грижа за финансите на фермерите? Това ли е сега?
Ясно като едно-две?
Едно. Индийски фермер си купува трактор (това там е рядкост). Счупва го, защото не знае как да го ползва. После не може да си изплати заема и лихваря му взима земята.
Две. Ние забраняваме тракторите, защото са опасни за фермерите.
Съболезнование на фермерите, но това показва само, че индийското общество на това място не е дорасло за рискове и по-съвременни технологии.
Както механизацията едно време е отделила фермерите в развитите държави от тези в изостаналите, сега и ГМ-технологиите ще ги разделят.
@гош: А ти ли ще платиш разработките? Това са милиарди потрошени в наука. Патентите осигуряват справедлива печалба на този, който е инвестирал в най-несигурното – откривателството. А обществото има само полза. Да не говорим че срокът на патентите съвсем не толкова дълъг, колкото пркламират разни социалисти.
Или по-просто – те откриват – ние ползваме без пари – кражба един вид. Колко дълги някой ще инвестира в наука така?
@lyd: Това звучи като приказка, за да плаши децата да не ходят в гората. Ех, ако пестицидите действаха с години….
Или имаш конкретни примери?
Доста повърхностен прочит. И доста повърхностно сравнение в последствие.
Всъщност това показва, че индийското общество – или поне фермерската му част – не дорасло да различава лъскавите реклами и лжливи обещания от истината. Сега е време да видим нашето общество дали е дорасло. Новаторството е нещо чудесно и необходимо в днешната динамична епоха, но тракторът няма свойството да променя почвата ти и да те заробва с патенти, освен това и да се счупи не ти нанася щети на ЦЯЛАТА реколта, а просто ти забавя работата и това, което успееш да свършиш и без него оцелява. Тракторът не оставя трайни следи в цялата екосистема, в която е употребен, нито пък заразява околните фермери със себе си, без те да имат желанието да ползват трактори.
Относно прогнозата ти за разделение на развитите и изостаналите държави на ГМО принцип, аз съм по-склонна да очаквам с времето да стане точно обратното. И като избързаме да си замърсим земята отсега, ми е много интересно какво ще се оправяме после. (: Разликата е, че докато винаги има време в България да започнем да садим ГМО, ако се окаже, че ти си правият, веднъж започне ли се, връщане назад няма – ако се окаже, че аз съм правата.
А ти имаш ли конкретни примери за отпадането на патентите на Монсанто?
„Значи протестите срещу ГМО са от грижа за финансите на фермерите? Това ли е сега?
Ясно като едно-две?
Едно. Индийски фермер си купува трактор (това там е рядкост). Счупва го, защото не знае как да го ползва. После не може да си изплати заема и лихваря му взима земята.
Две. Ние забраняваме тракторите, защото са опасни за фермерите.“
От грижа за здравето на теб, на бъдещите ти деца и внуци, наивнико! Ако се поровиш малко за инфо относно ГМО, ще се увериш сам, че има неопровержими данни за намаляване на репродуктивността вследствие ГМ храните. ГМО са си геноцид, но не в името на науката, а в името на парите.
Едно. Швейцарски фермер никога няма да си купи ГМО семена защото в Швецария има мораториум и ГМО са забранени. Ти как мислиш по-глупави ли са от индийските, китайските, бразилските или аржентинските фермери?
Две. ГМО се появиха не за да спасят света от глад, а за да направят непоносимо богати определени кръгове, които ти гарантирам, че не само не вкусват, но и не помирисват ГМ храни.
Повечето семена, които се продават (независимо дали са самообелващи се гмо-та или на баба корнишоните) са стерилни. Един вид – защита срещу копиране. Проблемът с патентите не е само в бизнесмодела на компании като Монсанто, а в ограничаването на изследвания заради страх от патентни спорове – виж http://www.crichton-official.com/essay-nytimes-patentinglife.html
Колко тенденциозно написана статия.
Но пък ми се струва, че коментира сериозни проблеми.
Авторът е можело да си свърши малко по-добре работата и да НЕ представя индийците като малоумници, дето не могат да се справят с нещо като засяване на семена.
Можеше да обясни това, което Лид включи с три изречения и да развие темата.
Тук естествено се появява и законът за Труп на Километър. (Колкото по-далеч от нас е едно събитие, толкова повече жертви трябва да има, за да ни направи впечатление), в комбинация със стереотипите за индийците като клинчещи, леко смахнати (хъхъ, свещени крави, хаха), бедни, необразовани, лековерни, суеверни и неспособни да се справят с технологиите (примерът с трактора).
Не е проблемът трактора, а използването и манипулирането на хора, проблемът е продаването на трактори на хора, които нямат парите да си позволяват да експериментират и няма защита срещу провал.
Много си права за описването на индийците като малоумни. Съдейки по поста на Михаил, авторът е успял. Явно още има англичани, гледащи на Индия по колониално-покровителствен начин. ((:
Бтв, това със закона Труп на километър и ние го учехме. ((: Не съм сигурна по коя дисциплина, но вероятно по някоя от общите с журналистиката.
Факт е, че индийските фермери са пострадали от невежеството си. Хванали са се на въдицата на Монсанто, без да се поинтересуват какви са тези семена, с какво се различават от традиционните сортове, защо са толкова скъпи, и кои са хората, които ги произвеждат. Обвързването с дългове пък е класическа схема за поробване, в случая съчетана и с безбожно скъпи ГМ семена, които трябва да купуват отново всяка година–но хората не са се усетили. За съжаление положението и с българските фермери не е много по-добро. Алчността и глупостта на хората никога не са в тяхна полза. Това не оневинява Монсанто, разбира се. Но ако индийските фермери бяха били разумни, нямаше така лесно (за бърза печалба) да жертват земеделски си практики, които са ги изхранвали хилядолетия.
Всъщност, ако пренесем тези проблеми на българска, родна почва…
1. При положение, че тук почти всеки носител на интелектуална собственост си е счупил някой друг зъб… не мисля, че Монсанто или който и да е друг от кохортата имат повече шанс.
2. Българския селски Андрешко трудно можеш да го накараш да плати за каквото и да е. Малко по-грамотен е от индийските селяни, най-малкото. Достатъчно шум се вдигна и ще се вдига още (т.е. нека се шуми, това е полезно). Всеки, който си е пуснал поне веднъж телевизора или радиото през последните 1-2 месеца, е попаднал на спор, дискусия или протест „За/против ГМО“, т.е. някакв минимално инфо има по темата.
3. Не мисля, че някой има нещо против да се селектират сортове, подходящи за пустинни местности, за марсианските космически станции или за каменисти китайски плата.
Само че при нас, освен в Добруджа, други относително обширни полета нямаме. Нямаме чак такива крупни земевладелци, че да има шанс да печелят милиони от евтината храна, която ще произвеждат за третия свят. Според мен в България не трябва да се произвежда евтина храна, а скъпа, т.е. качествена. Нека е само с естествени торове, нека е био, еко или каквото там го наречете, нека добивите са малки. Пазар за такава храна в момента има.
А за бедните ще си внесем ГМО трици, да си рупат. Няма смисъл да ги садим тук, икономически неизгодно ни е.
Тъй, казах си мнението на неспециалист… 🙂
Има и други по-различни мнения по въпроса, но от Бразилия.
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2010-02-22&article=314490
Всъщност най-богатите фермери се намират в САЩ и Канада, а те имат и най-продължителен опит с ГМ растения. Явно проблемите на фермерите в Индия са от друго естество и нямат нищо общо с ГМ растения.
Нямат, разбира се. 🙂 Всичко започва от заглавието на статията: „ГМ геноцид: Хиляди индийски фермери се самоубиват след употребата на генетично модифицирани сортове“. Какво говори подобен надслов? Веднага човек си представя катаклизмична картина, при която хора, хранили се с „храни-мутанти“, изпадат в особено психично състояние и започват масови самоубийства. Които са толкова масови, че спокойно може да се говори за геноцид. Когато обаче прочете статията, разбирате, че не това е искал да каже авторът. Хм.
Енея, ако съм разбрала правилно, примерът с трактора беше даден не като реално случила се история, а служеше за илюстрация на определена теза – ако човек не знае как да си служи с даден продукт, не е виновен обезателно продуктът. Може да е трактор, може да е хибридно семе от „Сортови семена“, може да е някакво ГМО.
Михаил, в голяма степен съм съгласна с теб, но не и що се отнася до патентите. Имам предвид, че е едно да имаш патент върху даден продукт, друго е да имаш патент върху разработката на продукта или дори върху определен ген, което вече е абсурдно.
Лид, някои от културите на Монсанто, например рапицата, отглеждана с цел производство на биодизел, е направена да е устойчива на хербицида Раундъп, който също е собственост на Монсанто. Това води до някои прояви на човешка немърливост. Например фермери, които буквално давят посевите си с хербицид, щото са спокойни, че нищо няма да й стане на културата. Това е ненужно и глупаво. Хербицидът си върви със съответните съвети за приложение. Няма никаква необходимост да се използва в неразумни дози. Въпреки това обаче се използва. Ясно е, че ако фермерът реши следващата година да засее нещо в почва, която е била третирана по такъв неразумен начин, няма да постигне кой знае какъв резултат. Е не искам да им адвокатствам на Монсанто, но в случая те нямат особена вина.
И не, не искам още утре да засеем цялата страна с такива чудесии. Просто подобно диаболизиране на даден продукт и търсенето на опасност на съвсем погрешно място ми е наистина странна.
–––––-
Между другото, в момента чета за разтоварване „Цивилна кампания“ на Бюджолд, в която Майлс сваля Екатерин. 🙂 Страшно ми хареса идеята за ония буболечки, продукт на генно инженерство, дето произвеждат „буболечешко мляко“, от което после правеха сладолед. И дори измислиха порода, дето да яде радиоактивни отпадъци и да произвежда чиста органична материя. 🙂 Харесват ми книги, в които бъдещето не прилича на някакъв постапокалиптичен ад.
Марфа, ако аз пък правилно съм разбрала мисълта на Енея, тя май не посочи като проблем продукта, а продаването му на хора, които нямат парите да си позволяват да експериментират и няма защита срещу провал. Де факто са си експериментирали семената чрез индийските селяни, като не са им дали абсолютно никаква компенсация за това, че стоката им не е била това, което са рекламирали. Разбира се, много по-изгодно икономически е клиентът да се изкара тъп и виновен за всичко.
Наистина не бива да хиперболизираме опасността от продуктите, но когато говорим за нещо от първа необходимост, каквото е храната и за продукт, който не само е съвсем нов вид храна, ами има и склонността да променя и посевите около себе си и в същото време нямаме 100%-ова сигурност, че този продукт наистина не е вреден, мисля че сме в правото си да имаме опасения.
Фантастиката е много хубав л-рен жанр, но не трябва да ни главозамайва и да забравяме докъде наистина е стигнала науката ни. (:
А иначе, аз най обичам Клифърд Саймък с пътешествията му през времето и през различните планети. Уникален е. ((:
Първо анти-гмо-тата твърдяха, че били 12 индийски фермери дето се самоубили, после цифрата скочи на 1000, сега виждам че са станали 125 000 самоубитите.
С тия темпове до другия месец цяла индия ще е собственоръчно изтребена от хищни царевични сортове, а шефовете на монсанто ще правят пиршества с индийски бебета на шиш.
Айде моля те – 125 хил самоубийства ти как го виждаш това?
Това не съм си го измислила и изсмукала от пръстите аз. Има го по чуждестранните медии, включително и в цитираната от мен статия от британския вестник „Daily Mail“. Тя е от 2008-ма година, не разполагам с актуална статистика.
Ужасно го виждам, как да го виждам. 😦
Лонги, два въпроса:
1. Защо отхвърляш цифрите като измислени?
2. Знаеш ли колко индийци има?
При милиарда души, 125 хиляди изобщо не са особено много статистически. Препоръчвам ти да се заинтересоваш малко повече от културата им, а не да говориш от перспективата и опита и култунрния багаж на европеец. Защото техният свят няма нищо общо с нашия, особено цената на отделния живот.
Допълнително, омаловажаване и намаляване на цифри е честа практика в някои медии или забавянето на пълната и точната информация, до момент, в който хората ще са изгубили интерес или ще се е появила нова криза.
Малък пример, През 1919 година 2, 000 индийци са застреляни, докато са били мирно на площад, събрани на публична дискусия.
Британски войници пристигат и откриват стрелба, защото е било забранено на индийци да се събират на групи публично.
Информацията се появява в медиите няколко месеца по-късно, като нулите са сериозно орязани.
След почти година се появяват реалната бройка загинали и следват някакви последствия за командващия, издал заповедта за стрелба.
Примерът е малко стар, но е изключително показателен, както за отношение към дадена етническа група, така и за поведение на медиите към темата.
Марфа, серията „Бараяр“ for the win! 🙂
Вместо да спорите, защо не направихте една бърза справка. Сега поне това е лесно с google и internet.
http://www.maithrikochi.org/india_suicide_statistics.htm
Общо самоубийствата в Индия за 2006 година (от 2006 година са последните официални данни) са 118 112, но това са всички случаи, фермерите са само една малка част от тях. В справката има и статистика по професии. Трябва да се отбележи, че в Индия има многогодишна традиция за високо ниво на самоубийства.
Колкото до самоубийствата на фермери, те са 87 567 за 4 години от 2002 до 2006 пак според официалната статистика.
http://articles.sfgate.com/2008-03-22/news/17168778_1_suicides-farmers-interest-rates
Според Sharad Joshi от организацията за защита на правата на фермерите в Индия „Случаите на задлъжнялост на фермерите ще продължи, докато държавната политика за понижаване цените на селскостопанските продукти продължи“.
Ако някой се интересува от по-подробни и научно обосновани факти за социално-икономическите причини за самоубийствата в Индия, може да прочете това:
http://mpra.ub.uni-muenchen.de/15732/
Предполагам всички се уверихте, че тези самоубийства нямат нищо общо с ГМО. Някой иска да прави анти-ГМО агитация за сметка на трагедията на фермерите в Индия.
Както виждате, Selene и Eneya, за да види човек кое звучи като очевидна глупост е достатъчно даже само да помисли 1 мин. по въпроса. Препоръчвам го това упражнение, щото при потока от информация който ни залива в ежедневието, това е изключително полезно умение.
Все пак човек не може да си позволи да проверява всичко, което чете/чува, а ако не прилага поне малко критическа мисъл към прочетеното, става доста лесно манупулируем, както стана видно.
Малко оффтопик, ама… ми стана забавно 🙂
Марфа, преди преливащата от оптимизъм историйка с бубулешкото мляко, на Бараяр не избиваха ли бебетата, родени с мутации?
Кофти е да си от междинното, обречено поколение.
„National Crime Records Bureau also stated that there were at least 16,196 farmers’ suicides in India in 2008, bringing the total since 1997 to 199,132“
Да. Наистина – 1-2 минути като помисли човек и веднага му става ясно, как индийците са тъпанари, ГМО са благодат и всичко е просто смешно. Нали?
Нормално е на човек, който с къртовски труд си докарва след харчовете една нормална (ниска) заплата, като му кажеш, че ще изкара 2 пъти повече стока от декар, ще получи преференциален заем от банката, ако купи точно теи семена и няма да има нужда да пръска много – да се върже. Като предполагам че кампанията е била подплатена със съответната рекламно – образователна кампания, с няколко изведнъж забогатели индийски фермери и т.н.
Та не разбрах – защото фирмите използващи ГМО търсят само печалба, Гмо е добро? Или обратното? И това че всички семена които се продават са не дават поколение – не е вярно. Вярно е че има и такава тенденция – но основно сред модифицираните видове, ГМО – определено е така на 100%.
А как гледаме на нещо, което не е в състояние да даде поколение? Това май минава ей-така – между другото, и не се коментира от „Мислещите“.
Нямам нищо против ГМО – нека се работи в тази насока, но беплодни, не тествани видове, а тестването да е поне 20-30 години за стабилен вид… Ами не им вярвам.
Ще се повторя, но наистина има няколко елемента тук, които направо ме изненадват със наивността си. ГМО-то е вредно!!!!! Живея в Америка и толкова болни, дебели хора няма никъде по света, никъде! Не гледайте Холивуд, макар че и там се появиха закръглени актьори.
Първо, генетичната храна не те нахранва, ядеш ядеш и си остявяш гладен. Когато се прибахм в България на децата ми им направи впечатление, колко са малк порците по рестораните. Да, нафона на това, което изяжда американеца,… Не сте ли гледали по филмите,колко много храна купуват американците, пълнят цели колички, и я изяждат, защото са непрекъснато глдни, защото храната не е храна, има вкус защото е пълна с глутен, но няма нищо витаминозно, това, от което един организъм се нуждае.
Не сте л гледали в аквиклети егледат расетата и окошките? А кравите ги инжектират пак с на Монсанто изобретения и резултатът е налице. Нима нямате познат , които са живели в Америка и едва сте ги познали, защото са два пъти по огромни ?
Сега има една верига, която уж предлага чиста храна в Америка, но до ден днешен домат като нашия няма. затова пък чушките огромни, на доматите им миришат дръжките, но не и самите домати, … но какво да говоря, и ирландците казаха на нашите че ако работят с Монсанто, повече няма да н купуват продукцията , така че, ако искате, надлъгвайте се, скоро само ние ще си ядем Монсантовските мутанти…
Не мога да се сдържа. ГМО-то не само е вредно, то е много вредно. Кой е тоя идиът, дето ми дава за пример, къде били най-богатите фермери, в Америка и Канада!!! Имате ли идея,през какво минават хората тук, имате ли идея, че всеки втори си продава земята, защото не иска да работи с Монсанто, защото знаят, за какво става дума. Вече писах на друго място,но ще се повторя. имам личен познат фермер в Илиной, човекът вдига рамене и казва „нямам избор“, разбирате ли за какво става дума? За липса на избор, защото като ти чукне генната полиция на вратата или си плащаш или си вън от бизнеса, В Индиана едни приятели на моя познат излязоха от бизнеса, защото се опънаха на Монсанто. Монсанто изтрови града, където е първият им завод. изселиха целия град, там вече няма нищо. Големи наивници да не кажа г… ци ама с това шега не бива и не си чешете езиците, особено тоя КК, дето ми дава акъл да ходя из интернет. Аз ходя не само из Интернет, аз ходя и из Америка, умнико, имам приятели индийци и от Южна Америка много приятели също. Във времената, когато повечето земетресения са изкуствено предизвикани, когато по поръчка можеш да имаш наводнение или потоп ако пожелаеш, той ми говори, поровете се из Интернет Порови си мозъчните клетки, препоръчвам ти на Норбеков упражненията, защо да не идеш на един поход при монасите, тогава ще си поговорим, аман от очилатковци, ..нищо лично!!!
Мога ли да видя някъде статията за Бразилия и пеперудите на английки, защото ГМО-то без пестициди не ВъРВИ. И Юлиана си е смукла от … за да напише нещо, което е за разстрел!!! С химикали! Точно в Америка изчезнаха пчелите, да не пиша пак, че аааааааааааааааааааааааа , много сте зле…..
Не ще пиша!! Едно момче, говорим си, арабин и ме пита, откъде съм. Казвам, от България. Леле, като започна да ми говори за българското сирене, за нашите домати и орехи, за меда. Направо се възгордях. за агнешкото. Е, вярно, че и той говореше в минало време.
На времето България изнасяше без техниките на Монсанто за Източна Германия, за Москва /10 000 000 / там се редяха на опашки за нашите домати, както ниез а портокали, България изнасяше за целия социалистчески лагер храни, каквито аз не мога да намеря и в най-скъпия магазин днес на Америка.
Много подлизурковци ще се явят да и ще постилат червен килим пред Монсанто, но АУТ всичките навън, вън!!!!
„Имате ли идея,през какво минават хората тук, имате ли идея, че всеки втори си продава земята, защото не иска да работи с Монсанто, защото знаят, за какво става дума. Вече писах на друго място,но ще се повторя. имам личен познат фермер в Илиной, човекът вдига рамене и казва „нямам избор“, разбирате ли за какво става дума? За липса на избор, защото като ти чукне генната полиция на вратата или си плащаш или си вън от бизнеса, В Индиана едни приятели на моя познат излязоха от бизнеса, защото се опънаха на Монсанто.“
Добре е да знаем какво са ни скроили, защото каквото са правили в САЩ, това правят и ще правят и другаде. Времето ще покаже доколко ще успеят в България.
Аз специално съм слушал истории за Айоуа (Iowa)–щатът на царевицата–където по същия начин, хората или трябва да садят Roundup-Ready царевица на Монсанто, или са извън бизнеса. Чисто икономически не могат да оцелеят, дори да не считаме вредата на природата, която се нанася безвъзвратно. Никога в историята на човечеството не сме били свидетели на подобен геноцид към хора, животни, природа. Толкова много зло на едно място…
Между другото, има един aвстрийски филм (в превод на английски) „We Feed the World“, който препоръчвам. Много добър поглед върху „развитието“ на хранителното производство в днешно време. Ако сте писали за него вече, простете.
http://74.125.95.132/search?q=cache:UO3f1_b0kkYJ:www.seventhgeneration.com/learn/inspiredprotagonist/monsanto-evil-company+monsanto+evil&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=us
спеиално за КИрчо
[…] или политически фактори) и масови самоубийства (ГМО-Геноцид). Не е ограничено само до горната […]
Много покъртителна, но нагласена статия.
Селското стопанство на Индия е в криза от поне няколко години (всъщност мимоходом се споменава това в статията „закъснели дъждове“ и т.н.)
За това може би някои земеделци са опитали да решат проблемите с гмо. За съжаление неуспешно.
Всъщност правилно би било да се каже „някои от фалиралите индийски земеделци са ползвали гмо“.
Да се смята, че някоя компания, пък били те и „ужасните монсанто“ има интерес да й измират клиентите е нелепо. Логично е интересът й да е да има повече доволни клиенти.
@www – какво общо имат гмо ( които се позват след 1996 -а година ) с дебелите американци, които са дебели от поне 30 години, от как се тъппчат животните с хормони на разстежа :p
http://www.mindfully.org/GE/2004/Heartbreak-In-The-Heartland-Bulgarian21jun04.htm
за Всеки, който иска да знае и да помни, завещанието на един индиански вожд, който казва,
“ В момента,
в който спреш да се бориш за свободата си,
ти си я загубил“!
Не си въобразявайте, че някой мисли за вас, всеки момент, когато оставите някой да мисли вместо вас, вие ст потенциални роби!
Понеже заговорихте за пчели,
предполагам са ви известни думите на Айнщайн, че ако медоносните пчели измрат, човечеството не може да оцелее повече от четири години. Това не е случайно заключение. Доколкото поне на мен ми е известно над 80% от растенията имат нужда от опрашване, което е дело именно на пчелите. Предполагам ви е известен и ефектът на ГМО върху пчелите. Или и в това ще видите нагласеност, макар че си има един куп статии з проблема – от новинарски до научни из Интернет на всякакви езици. Най-масово измрели пчели има в Америка, но отдава не само там. Предполагам Монсанто има идеи и за изкуствено опрашване на всички растения, неолходими за оцеляването на биосферата на Земята? Която дейност отново ние ще плащаме?
Български пчелар за ГМО по bTV, 17.03.
Българските пчелари във в-к Дневник
> „Предполагам ви е известен и ефектът на ГМО върху пчелите. “
Ами няма такъв ефект 🙂
Цитира се някакъв случай, при който пчелите всъщност са били изтровени от химикал.
Освен това, тази фраза, която приписват на Айнщайн, той май никога не я е казал. Не че изчезването им няма да е голям катаклизъм, поне за хората. Иначе има много други насекоми, които опрашват растенията, а и някои от тях, като царевицата се опрашват от вятъра.
И защо се приказва само за Монсанто – те не са единствените производители на гмо 😉
Но противниците на гмо май са чували само за тях. Защо ли? 😉 😉
(както е казвал чичко Ленин – трябва да се търси „кому выгодно“ )
ПП >“, макар че си има един куп статии з проблема – от новинарски до научни из Интернет на всякакви езици“
Точно научни няма. Иначе жълтения всякаква.
Аа, да!
Като споменах, че винаги трябва да се търси „кому выгодно“, та се присетих.
Самият принц Чарлз има собствена компания, произвеждаща т.нар. organic food (то сякаш другите храни са неорганични, ама карай) .
Та явно е силно заинтересован, да има по-голям интерес към неговите продукти и недоверие към алтернативите
Цитират се доста случаи, включително и в предния ми коментар един от България. А защо реши, че фразата не е на Айнщайн?
За Монсанто се приказва, защото те са най-настъпателните и защото те са ни дошли до главата вмомента. Недей веднага да обвиняваш противниците на ГМО как нищо не са чували, защото не е точно така. Доста от поддръжниците на Монсанто въобще не знаят историята на фирмата, за пример има един коментар на мой приятел към поста за историята, в която си казва, че го е прочел, ама Монсанто са готини и си носи фланелка с тях. ((:
А иначе, това, че Чарлз имал компания за органични храни още не значи по default, че Монсанто не са виновни за нищо от случилото се в Индия или че нищо не се е случило в Индия, както намекват или направо твърдят някои от по-горе изказалите се.
Иначе и аз не се предоверявам на твърдения на хора в дадена област, имащи икономически интереси в същата област. Но по тази логика не разбирам защо трябва да смятаме, че Чарлз лъже, защото има компания за оорганични храни, но учените на Монсанто не лъжат, след като имат компания за генно модифицирани храни?
п.п. Позволих си да събера коментарите ти в един, нали нямаш нищо против?
Има поне 20 хипотези за измирането на пчелите в Америка. От хипотезата, че радиоизлъчванията на мобилните телефони и клетките за тях им пречи на естествената навигация и те не могат да се върнат до кошера, през хипотезата, че неестествени за природата в Америка организми привнесени от вън ги морят, до хипотезата, че естествени за тях гъбични заболявания са еволюирали и сега се разпространяват с много по-голяма скорост. Учените чистосърдечно си признават, че все още нямат сигурен отговор защо умират пчелите в Америка.
Vsustnost ima GMO koeto sadarja gen za toxin ot bacteria (Bacillus thuringiensis) i tozi toxin ubiva vsichki nasekomi. Taka che savsem nauchno umiraneto na pchelite si ima obiasnenie.
И къде в България има растения с такъв ген?
Пълни глупотевини.
Понеже имам роднини пчелари, няколкото случая на измиране на пчели намериха много логично обяснение – най-често понеже разни съседи пръскат без да уведомят пчеларите. Едно време беше задължително някой ако пръска, да съобщи, но сега всеки си прави каквото си иска. Имаше и 2 случая в резултат на некачествени лекарства. Стига „конспирации“. Като ви умрат пчелите не викайте против гмо, ами начукайте канчето на недобросъвестнтие си съседи.
Ако греша, ще се поправя, но 1996 година Монсанто издейства ПАТЕНТ за 25 години да е единственият продавач на семена за соята, царевицата и рапицата и още нещо, става дума за Америка, нека проверя и ще ви кажа, а иначе те са отдавна в Америка. Все пак самото Монсанто си съществува от 1901 година.
Сега нямам време но утре точно ще ви препиша, какво пише на опаковката на прясното мляко, купено от мен от добър магазин, тук сами си квасим мляко, имам и българска закваска, та тия фирми същият Монсанто ги съди, защото /М/ неискаха да се изписва в подробност, а именно за антибиотиците и растежния хормон.
А и нима и в България, когато дойде ДЕМОкрацията , прасетата ни не започнаха да растат за 4 месеца, а не за година, както си знаехме от баба и дядо?
А за пчелите, 100% ви казвам, последната неделя пак с моя познат фермера си говорихме за пчели, защото сега сме харесали едни унгарски кошери и искаме любителски да започнем да гледаме, и той пак казва, пчелите изчезват. И не само той. Всяка неделя се събират пчеларите в нашия район и си говорят. Даже сега за руската пчела, казват че не се влияела от ГМО-то. Та ще видим. Имайте прдвид, че злонамереност в моите думи няма. Но има страх, защото това не е наука, не е прогрес, на гърба на децата ни да правят изследвания.
Моите деца ме питат, имаме ли астма. Питам ги защо ме питате, а те, ами всички в училище имат по-нещо, а ние нищо // ССлава Богу /….
http://www.infowars.com/death-of-the-bees-gmo-crops-and-the-decline-of-bee-colonies-in-north-america/
Това е един от най-слушаните журналисти в Америка. По официалната телевизия го няма… Който знае английски, ок, кото не знае, пак би се ориентирал
http://www.infowars.com/articles/science/gm_monsanto_files_patent_for_pig.htm
стара статия, но е за Монсанто 2005
http://www.infowars.com/
kато цяло, има за всеки по нещо.
Аз лично поддържам мнението на ЛаРуш
http://www.larouchepac.com/ политика, точно едно силно гражданско общество трябва да разбира и да „бистри“ политиката, а не да се занимаваме с новите … на еди коя си певица.
Точно така, КК, радиовълните са вредни, а човешката намеса в гените не е!! Факт е обаче, виждам, че си чел статията, която поствах от радиото на Алех, но факт е, че пчелите на фермерите изчезват, същите, които те с години поддържат, за да им се опрашват нивите.. А и учените в Америка, са толкова зависими от корпорациите, че те със страх казват истината.
Например, факт е, че ракът е намерил лечение още от Раймонд Райф, но все статии на руски ми излизат и не мога да намеря статия на български, за да могат всички да четат. Но има ли лек? Официално НЯМА, а е открит толкова отдавна, че светът можеше да е на Марс отдавна, ако не беше притискан между четири стени.
И тук, покрай ГМО се открива въпросът, кой ни управлява и как, и не става дума само за България. нашите политици, уви, не са водачи, те са дребни в душите си, те не живеят с идеала на Левски, те живеят с портрета му в кабинетите си, като застраховка ползват образа му.
http://www.biobran-bg.com/index.php?option=com_content&view=article&catid=37%3Ausefull-information&id=71%3Alechenie-na-raka-homeopatia&Itemid=57&lang=bg
ето например, статия за рака, да сменям темата, но тя е
пак за това, кой и как ни контролира… Така че, ще се радвам, да застанеш в редиците на хората, които не искат ГМО-то, само защото така им говори шестото чувство, хора без образование и хора, за които биотехологията е само една сложна дума и нищо повече. Нямаме право да сме надменни и високомерни, когато душата на майките крещи и казва, страх ни е , страх ни е за децата ни!! Още повече, че опити с мишки, хранени с генна царевица, на третото поколение стават стерилни.. Така, че, дали ГМО-то е причина за изчезването на пчелите, лично според мен, да, но това не е толкова важно, важното е, че ако ГМО -то наистина беше толкова добро, Монсанто нямаше като луди да търсят нови земи, та Америак не е никак малка, но в Америка вече знаят истината и може скоро да им изстине патента. Зтова бързат, иначе,щяха да си го пазят за себе си и щха да напряват Америка най-богатата и да забравят за дълга и. Нека не смилам повече храната, мисля, че е ясно, защо мОнсанто тропат , забележете, Индиа, Ирак, България. …
G. Edward Griffin – A World Without Cancer – The Story Of Vitamin B17
http://video.google.com/videoplay?docid=4312930190281243507#
ето друг американец, крещи и вика, срещу здравното министерство на Америка, абсолютно корумпирано, работещо само и единствено за големите копорации.
оТКЛОНИХ ТЕМАТА, ЗА ДА ВИ ПОКАЖА, ЧЕ гмо-ТО Е САМО ЕДНА ОТ МНОГОТО ИГРИ НА ТИЯ, КОИТО СЕ МИСЛЯТ ЗА БОГОВЕ И КОИТО НИ УПРАВЛЯВАТ, УПАВЛЯВАЙКИ ЦЕЛИ ПРАВИТЕЛСТВА.
Имаше едно мнение, че Монсанто нямали интерес, да продават лоша продукция, защото нямало да имат клиенти. А може би трябва да затлъстеем като американците, да построим болници като градове, да тичаме до аптеките за поредния РЕКЛАМИРАН продукт, поредното чудо, което само осакатява хората още повече, и тогава да се замислим, откъде идва всичко това?
На времето Мечников изследва българите, защото най-много столетници е имало у нас и тогава открива специфичната бактерия в НАШЕТО кисело мляко, не в това на Данон, и прави връзката между състоянието на дебелото черво на човека и здравето му. Да питам ли, какво направи нашето правителство да патентова това , защото аз от канадска фирма си купувам суха българска закваска. И благодаря, че ги има все пак.
http://www.yogourtmet.com е фимата. Ако има българсака фирма, ще купувам от тях, за а ги поддържам в работата им.
Това е, другата седмица се очертава заета, но дано хората и се моля политиците ни да не са толкова алчни и прости, както виждам някои определено са. Да ни пази Господ и нас, и целия свят!
Едно малко уточнение, капитализмът си е бил добър, малки бизнеси, всеки си гледа работата…
Но Империализмът е страшен, големите корпорации, големите интереси и големите игри.
В началото на века 5% от производството е в ръцете на големите корпорации в Америка и 95% е от малките производители. В момента съотношението е точно обратното. Уточнение, говоря за началото на 20 век, не на 21.
И тогава и Монсанто е била малка фирма.
Благодаря за оставените коментари.
http://ecosw.dir.bg/kniga/chapter15.htm
ето още един ВелиКолЕПЕН продукт на Монсанто
http://ecosw.dir.bg/kniga/chapter16.htm
още един повод да запитате производителите на кока кола в България, с какво я подслаждат .
В Америка, даже мисля, че и в Уикепедията на български пишеше, че американците са си искали старата рецепта за кока кола, когато подменят естествената захар с аспартама.
Колата днес, няма нищо общо със старата кола, който е на повече години, ще го каже.
Изобщо, ГМО-то е добър пример, да се вгледаме, какво правят с нас, хора като Черкезов, представителя на Монсанто за България.
http://ecosw.dir.bg/history2.html
не е загубена надеждата, докато има инициативи като тази
да се върнем, към корените си, да разпитаме бабите си и дядовците си, за нашата земя такава, каквато те са познавали и знаят, да запазим паметта на предишните поколения …
Бях решил да не пиша – ама позамря темата за ГМО – май решиха, че след т.н. ТОТАЛНА забраа – всичко ще мине мирно и тихо. А за изследваия и тестове – ито дума. Да изкуствената захар е я кометирам – КокаЛока не знам, ама бозата и лимоадата – нямат нищо общо. Без захарта…
[…] и милиони земеделски производители по целият свят. https://nookofselene.wordpress.com/2010/03/01/gm-genocide-india/ Сега ще кажете при нас няма ГМО, не това обаче е […]