Софиянци имаме лошия навик да се втренчваме в пъпа си. Забравяме, че тук имаме неизброимо повече възможности за работа с доста по-високо заплащане, отколкото в други части на страната. Свикнали сме най-голямата ни неуредица да е липсата на пряк транспорт до офиса, а билетите (за повечето хора) не са ни фатален харч. Смятаме, че щом ние сме постигнали нещо, всеки може. И когато съгражданите ни от други населени места не могат да си намерят работа там, където живеят, а тази, която си намерят някъде, е така ниско заплатена, че си броят стотинките, обвиняваме… тях. Което е абсурдно. Някои хора ми говорят тези дни за лицемерие и неморалност – ето това е лицемерие и неморалност.
Преди няколко дни една протестираща кондукторка каза, че БДЖ не е просто начин на пътуване, а начин на съществуване за много хора. Някои мои познати се хвърлят да обвиняват тези хора, че не са длъжни да им плащат по-ниските ЖП-билети с данъците си. Всъщност всички ние плащаме и субсидиите за автобусите (частните! автобуси), и изграждането и поддържането на пътищата – магистрали, шосета, малки междуселски пътчета. Когато се говори за „социален“ ангажимент на държавата, за вас думата „социален“ е асоциация на цигани, неправомерно вземащи помощи и неработещи чиновници на държавна издръжка. Всъщност социалният ангажимент на държавата е това, което изгражда общността, в която съществуваме – улиците, по които вървим, пътищата, по които пътуваме (независимо с какво), законодателството, според което живеем. Въпреки че на някои от вас много им се иска, държавата не може да бъде зачеркната изцяло – колкото и много проблеми да има във функционирането й.
В БДЖ трябва да има уволнения – но не на машинисти и кондуктори, а на ръководни кадри, които от години съдействат за съзнателното й саботиране и водене към фалит. Едни и същи хора се редуват от управление на управление на едни и същи постове и вършат едни и същи безобразия.
В БДЖ трябва да има промени на разписанието на влаковете – но не като това, което се опитаха да ни наложат този месец ( от типа спиране на пълен влак с отиващи на работа хора, и оставяне на празния от 4:30 сутринта, примерно), а в посока на подобряване на разписанието спрямо нуждите на пътниците.
В БДЖ трябва да има реформа – но в посока подобряване на услугата, а не на прекратяването й.
Още по-голяма реформа обаче трябва да има в мисленето ни. В егоизма ни, в озлоблението от собствения ни изпълнен със спънки живот, който ни е направил неспособни и нежелаещи да мислим и разбираме другите.
Je suis БДЖ – или защо и аз съм БДЖ
януари 17, 2015 от Selene
Най-после един разумен пост по темата!
Благодаря ти, Божо! 🙂
Коментарът е тъп, заради начинът, по който започва „ние софиянци“! БДЖ не работи, за да обслужва София. БДЖ работи, за да обслужва населени места в цялата страна. Това, че един селянин от Правец навремето реши, че София ще е „центъра на света“, доведе до това всичката селяндурщина сега да живее там. Ако имаше децентрализация в държавата и силни регионални центрове, щеше да има и силен бизнес, добра инфраструктура по места, съответно поддържането й. Това се сгромоляса защото в момента никой вече не използва БДЖ, тъй като мотрисите са стари, железопътната инфраструктура е опасна и неподдържана. Да не говорим за самата услуга….то такава реално няма. Да може би е супер евтино да пътуваш с влак от Перник до София, но това че някакви хора нямат работа не е проблем на БДЖ. В цял свят железопътният транспорт не е евтин. Напротив – струва колкото самолетните билети и затова хората имат високоскоростни модерни влакове. Та спрете с байганьовските изказвания за вас софиянците. Скоро ще разберете, че на БДЖ е важно за хората, които искат да пътуват с хубави влакове и са готови да платят и повече, но за по-добра и безопасно услуга. БДЖ не е градски транспорт за безработни. БДЖ са българските НАЦИОНАЛНИ железници. И за информация на софиянци първата линия на БДЖ е била между Пловдив и Асеновград…та да се поуспокоят малко комплексите…на безработните …
Твоят коментар е тъп, защото още от първия ред се разбира, че не си разбрал за какво става дума в това, което коментираш.
Нататъшните простотии и дебилния ник въобще няма да си правя труда да ги коментирам.
Често пътувам в най-уредените европейски железници. Те са такива, защото зад тях не стоят комплексите на някой „столичанин“ от Обеля, а визията на цяла страна за един много скъпо струващ обществен транспорт. Пак казвам…безработните не се возят с влакове дори и на запад. Това е транспорт за средната класа, защото и там е скъп, тъй като мотрисите са нови, а железопътният път е не само поддържан, но и предназначен за високоскоростните влакове на 21 век. Докато комплексарщината коментира и управлява такива ключови отрасли на икономиката, ще мяза на битието на „столичаните“ от крайните квартали. Поздрави от мен и запомни, ама хубаво си го набии в главата – Ню ЙОРК не е провинция спрямо Вашингтон приятелю, защото когато БДЖ е възникнало в София дори е нямало гара, а Обеля все още е било село!
Атанасе, как точно реши, че съм от Обеля? Очевидно нямаш представа в чий блог пишеш, ама ми измисли и местожителство. 🙂
Явно не си чел внимателно статията.
Чети нещо преди да го коментираш , смотаняк ! Омръзнало ми е от провинциални комплексари , заради такива като теб избягах от София да живея на село ! И не се прави на много информиран и пътуващ европеец , може да си напуснал родопското село , но то явно не те е напуснало ! А сравненията ти с железниците на други държави са напълно неуместни , там хората искат пари , но преди това са инвестирали и предоставят качествени услуги , докато у нас Боко Тиквата всячески се опитва да доведе БДЖ до фалит и да го приватизира за един лев чрез някоя от приближените си фирми , защото това е последният неоткраднат от политическите проститутки стратегически държавен монопол ! Затова го държат от години в безтегловност , вместо да инвестират и да го превърнат отново в печелившо държавно предприятие , каквото от създаването си до идването на „демокрацията“ винаги е било !
Строим пътища и магистрали – добре, но нека да не допуснем разрушаването на железопътните линии, които са строени с народни пари от дедите и бащите ни, защото именно това ще се случи със спирането на влакове. Отделен е въпроса, че много хора няма как да отидат до работните си места и до училищата си.
Напротив, ужасно на място е коменара на господина! Съжалявам,че от такива като вас се насажда глупавата вражда софия – провинция! Толкова претенциозно фалшив текст не бях чела отдавна! Много е прав човека, ако някога сте се возили на влак в швейцария и сте платили 100 франка за разстояние като софия бургас, но сте пътували бързо, топло, не луксозно, а човешко, ще разберете! НЯМАМЕ нужда от БДЖ в този й вид, бедна, миришеща на тоалетна и пълна с цигани които ме заплашват защото изгелждам богата!!! Отнякъде се тръгва, закриват се линиии, ако трябва всичко ще се закрие, докато не се научат, че това е регулиран пазар, а не благотворително дружество! За парите които харчи БДЖ за тези линии, за 30-те човека ще им се купят чисто нови автобуси, ще си организират транспорта и ще пътуват далеч по нормално и комфортно и пари ще останат даже! Държавата не е благотворително дружество, социална държава не значи това, много съжалявам-ако беше така то Северна Корея е нак-социалната държава която познавам!Там има всичко за всички даже и бой. Аз съм против с моите пари от данъци и прочие хора от БДЖ да източват дружеството, и да ми дават миришещ влак за 10 човека, за който обаче на щат са назначени още 30 например! Не съм против хората да пътуват, но нека да е най-рентабилно. Замислете се над това.
Има Спасение и огромно бьдеще в БДЖ . Може всичко да стане като вьв Франция или дори Япония за 5-6 години ако успеем да се преборим всички транзитно преминаващи тирове през бьлгария (6000 на ден справка АПИ) ги качим от граница до граница на ЖП( при 20% по ниски разходи за превозвачите за преминаване през Бьлгария) . Така БДЖ и по точно „Товарни Превози “ ще донесат над 10 милярда годишен приход.
Е има и много „минуси“:
1. живота на новите ни магистрали и пьтища се удьлжава с до 30 години ( няма да има пари за ремонти които да се откраднат )
2. ограничаване на контрабандата ( 2 милярда повече в НАП годишно)
3. Огромни ползи за екологията и над 500 мил. спестени от такса за парникови емисии (3-4 милиона дневна щета за Лукойл от не продадено гориво)
4. над 500 спасени човешки живота годишно (толкова умират при катастрофи причинени от тирове)
5 средна заплата в БДЖ 1700 лв ( на управниците не им трябва силен и богат народ)
6. Няма да ги има големите суми за рошвети на ДАЙ и КАТ
7 Нови около 4000 работни места в БДЖ. и тн и тн.
Напълно подкрепям Стефан Чолаков!
И аз си мисля същото от много време. То не бяха забрани за тировете да пътуват около празници и уикенди, то не бяха забрани за тировете да пътуват при температури над 35°C и какво ли не.
С предложението на Стефан се решават толкова много проблеми, а и най-важното – 500 живота! Като се има предвид, че годишно загиват около 1000 човека, това си е 50% намаление!
Стефане, добре си го написал, но да добавя и аз някои точки към твоите:
1. Като изчезнат тировете от пътищата ни, ще изчезнат и парите за винетки. Дали си сметнал удължаването на живота на пътищата дали ще покрие тези липси.
2. Няма как да загиват 500 души само от тирове, след като от 3 години насам загиналите са по 600 на година. А онзи с 1000-то жертви да вземе да се събуди, вече не сме 2009-а.
Винетка от 20лв за ден ли? Пък и тира трябва да стигне някак до гарата – пак ще си плати винетката.
Сега да не кажеш, че ще изгубим от акцизите за гориво? Или от закритите работни места за тираджии?
PS: да, по 600 са, но не смяташ ли че и 100 човека да се спасят – пак е добре. А хилядите ранени?
Почти няма в света и не е имало печелившо пътническо движение по железниците. Пътническите превози винаги са били дотирани от държавата – това не е само у нас. Печеливши са товарните превози и поради това винаги са били в общ тандем с пътническите превози.
В някои страни ЖП-мрежата е толкова добре развита, както е в Унгария, че се ползва за зареждане на магазинната мрежа с по-трайни продукти. Тогава бирата от Варна няма да се вози с нарочни тирове, които се връщат празни. В много страни по някои дълги линии се ползва услугата превоз на личен автомобил, което, погледнато в рамките на държавата е чиста икономия на национален ресурс гориво и ресурс автомобилни пътища и с всички други плюсове за екологията и живота на населението.
Така че, бабините деветини, дето трябвало да се гледа тясната рамка на БДЖ са просташка манипулация, подклаждана от корпоративни интереси, но не са в интерес на държавата и са антисоциални. От законите на физиката е доказано, че тон-километър автопревоз е в пъти по-скъп от тон-километър жп-превоз, само че, тази сметка е неизгодна някому, който е хвърлил око на товарните превози, за да ги досъсипе и който е издигнал лозунга „Напред с ТИР-ове, маршрутки, таксита и баничарки“ – той е готов да направи фалшиви калкулации, за да докаже че железниците са нерентабилни! Но физиката е точна наука, за разлика от двойното счетоводство!!!