Мина ми най-тежкият изпит за сесията – съвременна българска литература.
Този семестър ни преподаваше Божидар Кунчев. Първото, което всеки студент, който го е срещал, се сеща за него е тоталната му обсебеност от Атанас Далчев. Вкъщи си има записан гласа му, книжки с посвещения от Далчев, картичка от Далчев, картина на Шартърската катедрала (заради „Ангелът на Шартър”) и т.н. и т.н. Не харесвам поезията на Далчев от ученичка – не защото е лош поет, а просто защото не ми понася типът мислене и типът изразяване най-вече в първия му период. От втория имам дори любими стихотворения – „Ангелът на Шартър”, „Надпис”, „Родина”. Но цялата отчаяност, омраза към хората, безсмислие на всичко, депресия и т.н. от „Повест”, „Дяволско” и други просто не ми понесе. Нали уж всеки има право на вкус?? Знам ги, чела съм ги, писала съм за тях, но… ъххх, ненавиждам ги.
За съжаление се оказа, че преподавателят обича именно мрачността и отчаянието. Че вярва, че хората сме зли в сърцата си и затова светът е зъл, че сме изгубили всички ценности, че животът няма смисъл, че историята няма смисъл и т.н. и т.н. Ако при моята прекрасна учителка от гимназията Рашел Леви, чието преподаване надминаваше всякакви гимназиални учителки и не един и двама университетски преподаватели, често говорехме за любовта и свободата, при Кунчев говорехме за безсмислието и досадата от живота, за духовната нищета на човека. С апломб, непоносим за ничие ухо. Авторите се учеха според това кои е харесал и как е определил Далчев, какво е било отношението им към Далчев – ако някой се окажеше да е рекъл добра дума за Далчев, той веднага се оказваше „високо скроен естетически” и т.н. Ако Далчев беше казал нещо за някой автор, то то се цитираше няколко пъти на съответната лекция. Вадеше цитати от различни автори от контекста на стихотворенията и ги тълкуваше по ужасен начин, така че да се натъкмят към неговите разбирания (примерно, като четох стихосбирките на Борис Христов, той се оказа коренно различен от това, което ни се представи в лекцията). За всичко цитираше Далчев.
Кунчев яростно отричаше и порицаваше догматизма на комунистите – и с пълно право, – но сам градеше свой далчевистки догматизъм, отричащ всеки, който не е страдал по някакъв начин от тоталитарната машина и издигащ в култ всеки, който е имал проблеми с нея.
Постоянното мрачно наслагване на мизантропство и негативизъм ме накара да пропусна част от лекциите, но отидох на поне половината, защото ми обясяваха от горните курсове, че държи на присъствия. Ненавиждах всяка лекция. На една, на която не съм била, разяснявал с подробности методи за изтезания от концлагери, вадене на нокти, рязане на гениталии и някакви други красиви дейности, при което най-съвестната, най-умна и най-редовна студентка на курса… си хванала нещата и излязла на средата на лекцията. По мое мнение, с пълно право.
След едносеместриална агония най-сетне лекциите свършиха и дойде време за изпит. 12 поета + 3-ма избираеми и 10 белетриста + 3-ма избираеми. Имаше, разбира се и такива учени в училище. За основното учене за изпита ми останаха точно три дни преди изпита, защото от 16-ти насам бях на изпити по компютърно-опосредствени комуникации, авторско право, теория на масовата комуникация (всъщност, най-обемните дисциплини от всичките ни изпити този семестър), а преди това предаване на курсови работи, ежеседмични реферати и обзори по съвременно книгоиздаване, редактиране на списания, на две от които имах нехванати грешки!
Прелетях над учените в училище по-бързичко, като си опреснявах наученото и допълвах от учебника на Светлозар Игов. Подлъгвайки се по формулировките в конспекта, обаче, започнах да уча литературни кръгове, литературни издания, литературни тенденции на съответните епохи и така си изгубих време за неща, които изобщо не ни питаха. В крайна сметка успях да се подготвя криво-ляво, като от писателите буквално не ми остана време за Светослав Минков и Чавдар Мутафов. От поетите най-слаби ми бяха Александър Вутимски и Александър Геров, като за Вутимски успях да попрочета повече, чакайки за изпит.
Та. Днес сутринта отивам пред кабинета на Кунчев и излиза първата колежка, червена като рак. Важно е да се отбележи, че тя е най-четящата от всички ни. Чела е повече книги, отколкото който и да е от нас е виждал в живота си. Умна, интелигентна, приказлива. Обожава да говори за литература. Ходеща библиотека. Само че като се опитала да си говори по въпросите (които знае), Кунчев я прекъсвал няколко пъти и се държал отвратително до такава степен, че тя си взела книжката и излетяла бясна без оценка. Оплака се набързо и си тръгна.
Осъзнахме, че ще е наистина тежък изпит.
Седяхме си и преговаряхме до последния момент, докато по-смелите влизаха. 11 човека минаха на изпит, от които скъса 8. После спрях да броя. Искал точни години на издаване на стосбирките/романите/сборниците с разкази, искал конкретни подробности и т.н. Ние се ужасявахме и преговаряхме като луди.
По едно време се поукроти и взе да изпитва спокойно и нормално. Появиха се и петици. Най-сетне се реших да вляза. Над главата на Кунчев ме посрещна портрет на Далчев. Типично.
Паднаха ми се Александър Геров и Светослав Минков.
Шах с пешката.
На другите им се паднаха Багряна, Вапцаров, Емилиян Станев, Гео Милев, Никола Фурнаджиев…
Не. Александър Геров и Светослав Минков!!!
(всъщност в случая „паднаха ми се“ не е употребено в буквлалния смисъл на думата – Кунчев те поглежда, поглежда конспекта и той ти избира въпросите… )
Успях по чудо да изцедя от паметта си каквото ни беше говорил за Геров на лекция. Биографията ме спря да я разказвам. Заговорих несръчно и притеснено за основните проблеми (пардон, за частта от тях, която помнех), но той искаше конкретни имена на стихотворения. Къде ти ще ги помня като съм ги изчела април-май като сме го учили, а вчера съм минала сигурно максимум 2-3 на бърз ход и само са ми са се омешали с другите автори. Той се раздразни. „Геров е вторият по величие в българската поезия след Далчев, не мълчете, убедете ме в това!!”. Аз вече съвсем се шашнах и нищо не можех да кажа, всичко, което казах, го казах със заекване.
Минков. Едва си спомних какво съм чела някога за Минков и от Минков и какво съм преговаряла отпред. Заговорих неуверено и разбъркано за проблемите в произведенията му, за сатирите и т.н. Някои неща казах по три пъти, други просто забравих да кажа. Въобще, пълна скръб. А той не се държа лошо, не ме прекъсваше, напротив, изслуша ме, но не чу кой знае каква информация от мен – или поне не в приемлив вид.
„Добре, кой белетрист сте учила?” – въпрос сигнал, че наистина съм се изложила. Райнов, Константинов, Марков, Петров… Можех да му говоря подробно и в детайли за „Между пустинята и живота”, не толкова детайлно, но все пак прилично за „Кръв”, или пък за „Репортажите”, които вчера бях чела до посред нощ, за „Хайка за вълци”…
Но не си спомних нито едно име. Осъзнах, че буквално не знам кои са авторите от конспекта ми. Затворих очи. Нито едно име. Изплува само името на другия белетрист, който не знаех и за който преди малко се молех да не ми се падне – Чавдар Мутафов. Трябваше да посоча все някого, преди да ме изгони. Посочих него. Заговорих за „Дилетант” – не бях чела книгата, бях чела само за нея, а отпред я бяхме обсъждали. Резултатът – пълна скръб от разбъркани думи със съмнителна достоверност. Той ме пита за колко съм според мен. Като казах три не вярвах, че ще ми се случи.
И – о, чудо!! Той написа тройката:)))) После обаче ми се скара, че нямало за кога да имам време да ги чета щом сега съм нямала, как като съм се омъжела и съм народила деца тогава ли съм щяла да седна да чета. После ме попита Байкалското езеро ли е най-голямото рилско езеро, аз го зяпнах и той ми се изхили високомерно и обясни на колегите как това пишели кандидат-студентите в днешно време. После ми връчи книжката със снизхождение и с думите „Със здраве!”.
Излязох със смесени чувства – хем бях неистово щастлива, че няма да се явявам пак и че няма повече да виждам Кунчев и да слушам за Далчев, хем ми беше тягостно, че така съм се изложила и че съм направила впечатление на пълната куха лейка, дето и тя не знае защо учи. Този човек е от онези, които ти внушават не с думи, а с държанието си как ако не си чел нещо, значи си тъп. Ами, не мисля, че съм тъпа. Просто не мога всичко да изчета и всичко да направя едновременно. Но това не ми помага особено. 😦
И сега хем съм щастлива, хем ми е гадно. Някой ден ще изчета тия книги. Ден, в който не съм в сесия, нямам няколко висящи курсови и домашни работи, нито пък редакции с изтичащ срок. Този ден ще дойде в края на сесията, но пък не мисля, че ще ми се чете точно „Диалетант” след нея. Така че явно ще си остана тъпа.
Но фактът си е факт – по-ужасната част от сесията мина, вече имам четири шестици и една тройка в книжката, чакам оценки от два изпита и ми остават още два за полагане. Има светлина в края на тунела.
Студентски неволи
юни 29, 2009 от Selene
Мдаа
Преподаването на литература у нас е странно занятие…
Беше ми приятно и интересно да прочета горното. Относно книгите, като намеря свободно време мисля да прочета „Приключенията Джонатан Гълибъл“ на Кен Скуланд.
Божидар Кунчев от край време си е такава терца- не му обръщайте внимание.
Интересно. Не съм чувал нищо за Божидар Кунчев по простата причина, че не съм се „сблъсквал“ с него.
Реших да пусна едно претърсване с google за неговото име …
Първият линк с неговото име :
http://liternet.bg/publish4/bkunchev/v_pamet.htm
В ПАМЕТ НА ПРОФ. ДИМИТЪР АВРАМОВ. РАЗУМ И ВЪЗВИШЕНОСТ
Споменава за Атанас Далчев на 7 места, уж в памет за друг човек пише, а накрая пак за Далчев говори :)))))
Кунчев е човек,обсебен от сенките на поетите от 40 – те.Както боготвори Далчев,така се прекланя и пред Иван Пейчев.
Негови студенти бяха белетристът Деян Енев,поетът Николай Дойнов,Цветанка Ризова и други гении.
Не е лош човек,и на никого не би навредил.Не му се връзвайте,колеги..
Сигурно не е лош човек, не казвам, че е лош, но „обсебен” е точната дума. Не зная как е преподавал по времето на Деян Енев, Николай Дойнов и Цветанка Ризова, но сега беше нещо направо потресаващо. Относно Иван Пейчев, наистина се прекланя пред него, да, но в сравнение с Далчев и Геров… : )))
А иначе, няма значение пред кои поети се прекланя повече, всеки има право на свой вкус, стига да не го налага непрекъснато и да преподаде всички автори като хората, а не да ги преподава през очите на Далчев, през мнението им за Далчев или мнението на Далчев за тях. То бива бива, ама…
Уважаема колежке,
незнам как да опиша чувствата си от прочетеното,но в никакъв случай не съм очарован.Незнам доколко познавате личността на проф. Кунчев ,но със сигурност не познавате начина му на преподаване.Имах удоволствието да прекарам една цяла година като негов ученик тъй като трябваше да се подготвя за изпити,гостувал съм многократно в дома му,беседвал съм с него на много различни теми,та дори един път ми се наложи да нося котарака му бай Вълко до последния етаж където живее.На първо място нещо което Вие или не сте разбрала или умишлено премълчавате,Божидар Кунчев е безкраино начетен и ерудиран човек,аз ще добавя,той живее в библиотека,булвално,дори в коридора има книги.Наистина има доста особен начин на преподаване,но мисля че това е за добро доста често прави контрапункт с реалността и дава конкретни примери,което е доста забавно,тъй като любимия му съвременен герой тип Бай Ганьо е Азис.Преди всичко обаче лекциите му са изключително увлекателни и разбираеми,никога преди това не бях виждал преподавател,на каквото и да е ниво,който да влага толкова много лично чувство в лекциите си.Колежке,незнам колко лекции сте пропуснала,но със сигурност не сте на ясно от литературните влечения на професор Кунчев.Темата Далчев.Те са се познавали лично и не,не е обсебен от него бих казал,че просто го е възприел като пример,и със сигурност мога да твърдя,че ако има човек който да Ви подготви най-добре за Далчев,то това е Божидар Кунчев.Ако си бяхте направила труда да посетите малко повече от лекциите му,вместо да ходите на кафе,или просто да слушате вместо да блеете по време на лекциите,щяхте да разберете,че независимо,колко много почита Далчев,Дебелянов е любимия му поет.Щяхте да чуете и да разберете едно две неща за другия му любим писател в световен мащаб-Албер Камю.Казахте,че Ви кара да се чувствате тъпа,да това е вярно,защото е трудно да впечатлиш човек с такива познания,но не споменахте човешкото му отношение,с което се опитва да „избави“ всеки един от студентите си от участта на тъпанар.
За финал бих казал,че оправданието „Просто не мога да прочета всичко“ не важи.Това Ви е работата като студент,колежке.И моля Ви от сърце, намерете си по съдържателно занимание от това да петните името на хората опитали се да Ви направят по добър човек.
С най-добри чувства
Успех
Съвсем съм разбрала колко ерудиран човек е Божидар Кунчев. Все пак той е професор и то в най-добрия университет в страната, недопустимо е да не е ерудиран. Начинът му на преподаване, обаче, е толкова „интересен“, че думи нямам. Азис ми порасна на ушите, и на двете! Не виждам нищо забавно в това да споменава на всяка лекция по сто пъти Азис и постоянно да ни занимава с него, нито пък да ни обяснява как сме знаели текстовете му наизуст, но не и българската поезия. При положение, че не само аз в курса не слушам Азис, но нали всички сме студенти, значи знаем наизуст Азис…
Личното чувство в лекциите на Кунчев също ми е ясно. Подскача и вика така, че половината курс стои настръхнал от ужас. Никога няма да забравя начина, по който подскачаше и ръкомахаше на думата „ГЕНИАЛНО!!!“. Просто няма да избледнее от съзнанието ми с години… Разбира се, че монотонно дуднещ преподавател е нещо скучно, честно казано такива отдавна не съм имала, но бих ги предпочела пред тези подскоци и викове хиляди пъти.
Знам, че е познавал лично Далчев. За да не знам, трябва да не съм отишла буквално на всичките му лекции!!!! Това се говореше постоянно, как се разхождали еди-къде-си, как си говорели за еди-кого-си (при всеки автор задължително се цитираше какво Далчев е написал или казал на Кунчев лично за него). Толкова много съм слушала за личното им познанство с Далчев, за картичките до болницата, когато е бил болен, за посвещенията върху стихосбирките и т.н, че трябва да съм най-глухият и заплеснат човек на света, за да не знам, че са се познавали лично…
За Камю пък съм разбрала доста повече от 1-2 неща. Не само как Кунчев е изрисувал името му на чина преди в 11-ти клас да напусне преждевременно училище, нито пък петнайсетината цитати, които ни продиктува. Не е спирал да ни говори за Камю, на всяка лекция или през лекция. Почти като за Далчев.
Относно ходенето на кафе, честно казано, в периода март-юли не съм имала възможност да ходя на кафе, въпреки че обичам. Освен 5-6 пъти набързо след лекции или по-скоро след изпит с колежките и още 2-3 пъти с приятели. Без никакво преувеличение. Именно защото съм студентка, имах този семестър задължения, които ми беше невъзможно да пренебрегна. Ежеседмични реферати, подготвяне на курсови работи, присъствие на занятия с компютърно обучение. И също, мръсната думичка пред преподаватели и по-амбициозни студенти, работех. Имам щастието да работя по специалността, в издателство, и то на хонорар, не натоварена работа. Именно, за да не ми пречи на следването, което ми е на първо място. Но този семестър даже това ми дойде нанагорно. Затова за голяма част от безкрайно многото романи, разкази, стихове и Бог знае още какво, в най-буквалния смисъл не ми остана физическо време. Не съм човек, който си гледа несериозно на следването, което лесно се виждаот успеха ми от четирите сесии, на които досега съм се явявала.
Относно човешкото отношение, този човек прояви толкова „човешко отношение“ към нас, че ме отврати за дълго време от себе си и от голяма част от материала си (макар че вмомента чета „Летопис на смутното време“ и е просто разкошна, добре, че не ни е говорил за нея на лекции, че и тази хубава книга нямаше да погледна още барем няколко месеца).
В общи линии, радвам се, че си намерил общ език с него и стесе сприятелили толкова, че и на гости да си ходите, винаги е хубаво, когато човек намира сродни души. 🙂 Но просто това НЕ е моята сродна душа. Не мисля, че постът ми е „петнене на име“, нито съм си измисляла, нито съм преувеличавала (колкото и абсурдно да звучи за хора, които не го познават), нито пък мисля, че Кунчев е направил някого по-добър човек, внушавайки ни постоянно как човек за човека е вълк, как „светът е гнил, защото гнила е човешката душа“ (любима негова фраза, за съжаление пропуснах дали е цитат и откъде 😦 ), колко зли са всички и т.н. И всеки автор, който си е позволил да се изкаже по друг начин, има в творчеството си „оптимизъм“ (но тази хубава думичка – винаги изречена с погнуса като нещо мръсно).
Иначе, благодаря, имам си много съдържателни занимания, просто след този изпит имах нужда да излея това, което ме мъчеше цял семестър, затова и го направих на личната си страница. Благодаря, че я посети и изчете всичко това. 🙂 Съжалявам за причинените смущения. Също и за това, че чак сега ти чета и отговарям на коментара. 🙂
Здравейте, в момента създаваме сайт за студентите. Искаме да изразят своето мнение да критикуват, да дават идей. Моля, ако имате интерес да споделите вашите впечатления от преподавателите, от условията, от начина на преподаване и всичко каквото ви хрумне. Тъй като сайтът е в процес на разработка, моля пишете ми на e-mail anelia_26@abv.bg
БЛАГОДАРЯ ПРЕДВАРИТЕЛНО
Благодаря за поканата!
Ще се отзова с удоволствие! 🙂
Имайте предвид, че повечето ми впечатления са положителни, това е по-скоро изключение. :))
Поздрави! 🙂
Има огромна разлика в отношението на проф. Кунчев към кандидат-студентите и студентите по специалност Книгоиздаване – дали защото не сме филолози, или по друга причина – не се знае, не държа и да научавам. Повярвай ми, Мислителю, проф. Кунчев е обсебен от Далчев – и в това не би имало нищо лошо, ако тази обсебеност не замъгляваше преценката му за знанията на студентите му. Или казано иначе – много преди да познавам проф. Кунчев бях изчела многократно авторите, пред които той се прекланя – уви, това него не го вълнува, ако личното ми мнение не съответсва на неговото или на Далчевото (което е всъщност едно и също). Не си осъзнал, че критикуваме не човека Божидар Кунчев, а преподавателя. Преподавател, който се подиграва на студентите си, омаловажава всеячески знанията, мнението и интересите им. Преподавател, който поставя всички под общ знаменател. Прощавай, че не ми харесват тези методи.
Колкото до:
„За финал бих казал,че оправданието „Просто не мога да прочета всичко“ не важи.Това Ви е работата като студент,колежке.И моля Ви от сърце, намерете си по съдържателно занимание от това да петните името на хората опитали се да Ви направят по добър човек.
С най-добри чувства
Успех“
1. Оправданието вАжи и още как – ние не сме филолози и не изучаваме (ах, каква изненада!) само литература.
2. Работата на студента е да бъде обучаван, а не подиграван, осмиван и пренебрегван.
3. Проф. Кунчев никога не се е опитвал да ни направи по-добри хора. Единственото му желание винаги е било да ни убеди в собствената ни незначителност, неграмотност и в отвращението му от нас и цялото ни поколение.
Възхищавам се, а вярвам и целият ми курс също, на човека Божидар Кунчев. Предметът на професор Кунчев обаче е нещо, от което нямам търпение да се отърва. С удоволствие ще продължа да си общувам с авторите, препоръчани ни от него. Без да ги натоварвам с „далчевизми“ – и съм убедена, че подобно общуване ще ме обогати много повече, отколкото обяснението, че цялото ми поколение е пропаднало и заслужава „да бъде мачкано от Доган“.
И, ако си позовля да цитирам проф. Кунчев:
Със здраве!
(И за последно – и аз, и авторката на блога сме написали имената си. Нещо, което ти, Мислителю, не си счел за нужно да сториш. Нас не ни е срам да си кажем мнението. А теб?)
Мила, подсети ме като се видим да те черпя една бира. 🙂
Samo edno 6te kaja – zaradi takiva prosti i ograni4eni du6ici kato vas prof. Kunchev govori za ni6tetata na choveshkata dusha, za zagubenite cennosti.. Kakvo oznachava predishnata mi uchitelka mi e govorila za lubovta i svobodata??? Nima v poeziqta na Dalchev, na Gerov i na vs ostanali LICHNOSTI ne stava duma za tova? Stava..ama nali malko trqbva da se pomisli, nali trqbva da ima6 malko mozak ..to ne stava samo s chalga, ne stava vs da ti e napisano na gotovo. Za kakvo chovek trqbva da si slaga rozovite ochila i da si zatvarq o4ite za deistvitelnostta, koqto e grozna?! Ne stava samo da qde6, da pie6 i da 6traka6 s parasti..Ami tazi dusha koi shte q hrani?!
Potresena sum ot nqkoi komentari, naistina e jalko che ima tooolkova tapi i ogranicheni mladi hora! Vie konshtunstvate s edin visoko erudiran, vazpitan i moralen chovek, zasramete se! Da se oplakva vseki moje, no s oplakvane nqma progres! Tova, koeto profesora e postignal v jivota si, shirokiq mirogled, knigite, koito e prochel..madrostta i prochie..i prochie..vie, uvajaemi kolegi, cql jivot nqma da go postignete, vie dori nqma da go razberete! Zatova si zatvorete mrasnite usti i pone ne se izlagaite, za6toto e po-dobre da se mulchi ot kolkoto da se izloji!
Gorda sum, che poznavam chovek kato prof. Kunchev, lichnosti kato nego pochti ne sa ostanali v Bulgaria! Kade ste tragnali da go bsajdate a i da go obijdate??? Toi zaslujava samo pochit i uvajenie!
Въпреки че съм против коментарите, обиждащи грубо и просташки участниците в моя блог, одобрих мнението на г-жа Ирена, тъй като тя е част от една леко истеричева група от хора, крещящи и забраняващи на другите да имат свое мнение. Отминавам обидите за чалгата и знаейки, че професор Кунчев има много качества, нашите мнения за литературата се разминават. А именно неналагането на собственото мнение е истинският принцип на демокрацията – нещо, което при професор Кунчев липсва. А също и при Вас, уважаема госпожо Ирена.
Искам да напомня на всички да НЕ използват латиница, защото следващите латинизирани коментари просто няма да бъдат одобрявани. Ако нямате латиница на компютрите си, съществуват достатъчно онлайн кирилизатори, включително в Abv.bg.
(:
Демокрацията е система, за която уви българинът не е достатъчно узрял. Не може да пишех каквито си искаш простотии и да се оправдаваш с демокрация. Не ме наричай истерична, просто ме вбесяват хора като теб! Една книга не се учи, тя се чете и разбира, това помага на човек да стане по-добър. Ако не си го разбрала, явно си объркала и университета и специалността… Професор Кунчев ме направи по-добър човек..жалко, че единственото, което си успяла да запомниш от думите му е „Айде със здраве“…
И да..човекът наистина е отвратително същество, особено българинът, вместо да се надгражда, той плюе и подценява другите.. Въпрос на лично мнение е, да, но за разлика от красотата, която е абстрактно понятие, интелектът е неоспорим. С твоя блог ти плюеш и омаловажаваш един безспорен интелект, затова ме е яд на теб и на всичките ти поддръжници. Имаш право да критикуваш хора като професора, само ако си достигнала тяхното ниво, а ти определено не си.
Това ли ти е отношението на по-добър човек – добрите хора ли обясняват как човекът е отвратително същество, добрите хора ли поставят сънародниците си под общ знаменател, хулят ги и решават за какво са узрели и за какво не? Добрите хора ли от един пост в Интернет дават крайни оценки за някого и го плюят така екзалтирано? Точно за такава доброта си умирам. Точно тази доброта ми беше на главата един семестър, задръж си я.
Мисля, че Мила по-горе беше писала, че никой от нас не оспорва личността и интелекта на професор Кунчев. Но начина, по който ни преподаваше и ни налагаше мнението си никак не приемам. Защото ти си права – книгите трябва да се четат и разбират, а не учат. И когато на мен ми се каже „Геров е най-великият поет в българската поезия след Далчев, докажи го“, а аз смятам, че има поне няколко по-велики поети и от двамата, мен не ми е никак приятно. И това хич не беше само на изпита ми, а през целия семестър. Именно този тоталитарен модел на образование сме си го имали 45 години, сега 2010-та същата история, макар и с други автори – е, мерси. Но всичките тези неща вече съм ги писала и нямам намерение да се повтарям. Вбесявай се на воля, твоя работа.
Добър вечер!Аз също скоро се срещнах с гореспоменатия проф.Кунчев и ме впечатли изключително силно с думите си и най-вече хъса,с който преподава,темите които засяга,просто те вдъхновява да седнеш и да прочетеш нещо.Той за мен е един съвременен човек,с модерно мислене и не мисля,че има нещо лошо да говориш за хора които си познавал лично(Далчев например)най-малкото това е един вид уважение към приятел и е много приятно да черпиш информация от извора,а не да слушаш отегчителни лекции на лелки,които нямат търпение да си тръгнат.Ако всички бяха толкова увлекателни в изказа си си мисля,че нещата щяха да стоят по друг начин относно четенето на българска литература.Радвам се,че той ни води лекциите,а колкото до Азис,той често си прави майтап с него,но хора,които нямат очи за това колко тъпо и смешно е всичко около нас в България биха реагирали не с усмивка,а със злоба.Би трябвало да се радвате че ви е преподавал,поне нашия курс умира за него.Също така е много мил и добър човек!
Надежда, абсолютно права си, че е много по-добре да се преподава с хъс, а не заспало и за отбиване на номера. Права си и, че е хубаво да се черпи от извора и това е полезно за обучението. На нас не ни пречеше това. Пречеше ни, че нямахме право на мнение, несъвпадащо с това на Кунчев и Далчев. И опитахме ли да изкажем такова на лекции, бяхме поправяни, а както писа и Мила, знанията ни – омаловажавани. За мен модерното мислене задължително включва приемане на различните мненията. Разбира се, задължително мнения, изградени върху знание и прочит на авторите, а не ей така изсмукани от пръстите. Но литературата не е точна наука и всеки човек трябва да има право на своите оценки на произведенията, а не да му бъде налагана отгоре класацията на авторите на преподавателя и трактовките на преподавателя и на Далчев. При нас се получи именно така.
), но постоянните сравнения на всичко негативно с него не бяха болка за умиране. Виж реплики от сорта, че българите заслужаваме да бъдем мачкани от Доган откровено ме дразнеха, но очевидно са били необходими на такива като Ирена, за да ги направят „по-добри хора“. ((:
Азис мен не ме разсмиваше особено, защото до гуша ми е дошъл (имам чувството, че няма да слезе от телевизионния ефир никога
Съдейки от коментара ти, явно при вас е бил по-мек и ви е било по-лесно. От колеги, ходили на кандидат-студентски курсове по литература (Мила например) съм чувала, че и там се държи доста по-прилично. Явно и вие сте сред щастливците. (:
Привет отново,не знам какво да кажа,при нас всичко е нормално,взимаме участие на лекциите му и при това всеки с мнението си,защото все пак всеки мисли по различен начин и мнението на всеки се приема или някоя тема става като дебат и т.н.Предостави ни се възможност да пишем курсова работа и не си налага възгледите за каквото и да било върху нас и е много приятен човек за събеседване.Страхотен е.Даже вчера доста се разрових по сайтовете,за да разбера повече неща за него,защото доста ме впечатли и така попаднах на сайта ти и останах озадачена от написано за емоциите около изпита ви.
Надежда, явно при вас доста различно се държи. Това е чудесно. 🙂 При нас беше доста по-негативна картинката, дори ми разказваха колегите за лекция, на която не съм била и е разказвал изключително описателно и натуралистично изтезания на комунистите върху жертвите им. Толкова натуралистично, че най-старателната и изпълнителната ми колежка напуснала по средата на лекцията и повече не влязла. За курсовите имах проблем, защото книгата, за която исках да пиша („Време разделно“) той не харесва и първо ми отказа, но когато настоях ми каза с половин уста „Е, добре, нали трябва да имате право на избор…“ После не даде знак да ми е прочел курсовата, а много колеги (включително и от горния курс) твърдят, че са го усетили, че не им е прочел техните.
Но при вас, съдейки по думите ти, е доста различно положението, което може само да ме радва. Ти каква специалност си? 🙂
Хаха!!! Ех, откровено те съжалявам! Но няма нищо!
Да мен ме прави по-добра и, да, българинът заслужава да бъде
тъпкан от Доган, защото българинът цял живот е тъпкан и търпи, и търпи.. подобно на стадо овце. Колко години сме били под робство? Първо византийско, после турско, комунистическо робство и най вече – в робство на собствените ни предразсъдъци.В kой друг народ, години след освобождението си, все още им хора, които още не са разбрали за него? Кои други хора се плюят и се прецакат взаимно, вместо да се подкрепят??? В момента бохемата на бг обществото са хора, които не знаят броя на азбуката, неграмотни и нравствено бедни хора? Как да обичаш човека, как да вярваш че сте става по-добре като от ден на ден става по-абсурдно?!
Не вярвам да ме разбереш, но все пак
ще ти кажа, аз съм по-добър човек защото станах една идея по-ерудирана, разшири се мирогледа ми и най-вече разбрах, че не съм част от масата, да, сушатaт тази маса, която е безразлична и апатична към всичко. Ти не падаш по-долу като обиждаш и не приемаш мнението ми, но твой проблем..ако искаш одобрявай коментарите ми „нали сме демокрация“?
Изглежда представите ни за добър човек силно се различават. Ерудираността наистина е чудесно качество, но ерудираността и добротата не са взаимнозависими. Може би имаш предвид, че си станала по-качествен от гледна точка на знанията по литература човек. Относно „не съм част от масата“, това перчене колко си по-велика от другите, които горките са „маса“ показва много неща, но сред тях не и доброта. (:
Аз не съм длъжна да се съглася с мнението ти, нито ти моето, а и не се стараеш да го правиш. Нито пък се стараеш да пишеш по начин, който би спомогнал за градивна дискусия. Всъщност, просто си изля агресията, както си личи и и от следващия ти коментар. Така че не очаквай да те приема с отворени обятия. (:
Не искам повече да се занимавам с теб, под нивото ми е. Няма да хвърлям камък в пумията, защото ще се опръскам.
Ето този ти коментар имах предвид. Никой не те е насилвал да пишеш тук, а кой точно пише помията е въпрос на гледна точка. (:
Привет, Селене! Не искам да се заяждам или нещо подобно, но държа да отбележа, че за един човек не бива да се съди само по начина, по който преподава. Ето, примерно коментарите под „Студентски неволи“ ясно показват, че останалите хора (незапознати с личността на Кунчев) градят мнението си за него на базата на вашите „неволи“.
Разбираемо е в един университет да има преподаватели, които да държат на знанията. Разбираемо е, че всеки преподавател, който е доказал знанията си и е достигнал до призванието „професор“ ще има любимци или любими теми, от нещата, които преподава. Г-н Кунчев е завидна личност (ако мога така да се изразя), която, за разлика от останалите преподаватели в Софийския университет, преживява нещата, които казва. Малко са преподавателите в днешно време, които подхождат с любов към нещата, които преподават. Наистина жалко е, че не сте усетили това.
Бих те посъветвала, когато друг път изкараш оценка, която смяташ за незаслужена, да не правиш достояние „болежките“ си на цяла България, защото благодарение на подобни мнения се рушат авторитетите на малкото останали разумни хора в страната ни. И аз имам много „неволи“, но не се оплаквам в интернет от тях. За тази работа си намери приятели. Най-малкото – не е етично.
Здравей, Милена!
Искам за пореден път да подчертая, че тук не говорим за човека Кунчев, а за преподавателя Кунчев. И именно затова съдим за него по начина му на преподаване – защото именно той е предметът на дискусията ни. Мислех, че по-горе това сме го изяснили. Мисля също и че писах поне веднъж, но май повече пъти, че нямам нищо против това, че професор Кунчев си има любими автори и любими произведения, преживява нещата и преподава със страст за тях. Това, срещу което съм е, че той ни налагаше своето мнение и мнението на Далчев за авторите (тези неща, както Мила писа по-горе) винаги съвпадаха), налагаше ни своята класация на поетите и писателите, своята (и на Далчев) оценка за произведенията. Това е.
Относно оценката, не мисля, че някъде съм казала, че съм демонстрирала на изпита знания за повече. Самата аз си написах, че при авторите, които ми зададе Кунчев и при въпросите му се панирах и не успях да дам адекватни отговори за по-висока оценка. Този блог е мой и няма да допусна ти или някой друг да ми казва какви „болежки“ да правя „достояние на цяла България“. Не мисля, че да се изразява мнение и да се споделят впечатления е неетично. Не знам колко блога посещаваш, но то е нещо нормално. Ако за теб това е „оплакване за пред приятели“ -> в най-горния десен ъгъл на екрана има едно хиксче. Благодаря ти за вниманието. (:
Между другото, в нашия факултет има не един и двама преподаватели, които обичат дисциплините си и преподават чудесно. Това – между другото^^
Не заслужаваш нито снимката, нито Ника си, нито умалителното „кътче“, като от там бълва от гнусотия
Много малко са хората в България, които да са толкова отдадени на професията си като проф. Божидар Кунчев – един чудесен преподавател и изключително добър и културен човек. Съжалявам искрено, че има студенти, които все още не са го разбрали.
Никъде не съм написала, че не е отдаден на професията си или че не е културен. Критиките ми бяха от друго естество и вярвам, че съм се изразила достатъчно ясно. 🙂
Имам изпит при проф. Кунчев този петък и от всякъде чувам доста плашещи неща…
След прочетеното тук и като познавам преподавателя, определено не ми е комфортно и никак спокойно за този изпит….
аз също не се мисля за тъпа, но май притежавам доста повече позитивизъм и оптимизъм от Кунчев. това май ще ми изиграе лоша шега! :)))
Wonder_land, успех!
Стискам палци да е в по-добро настроение на тая сесия, че половината ми колеги са на поправка… 😦
Годината преди мене е писал шестици, в моята година – нито една шестица (поне в моята специалност, оттам са ми данните и за двете години). Явно е на настроения, така че стискам палци да нацелите точния момент. 🙂
ами, Selene, не че искам да се хваля или нещо подобно, но с нашия курс до момента се държи много добре! смеем се н аразни неща, доволен е и ни каза даже: „виждам, че сте интелигентен курс“.
много надежда събирам от тези „сламки“ и се надявам всичко да мине както трябва!
в петък след изпита мисля да споделя ,))
Наистина звучи обнадеждаващо. Сподели наистина. 🙂
Ти каква специалност си?
Мина и този изпит! :))
Като начало трябва да кажа, че проф. Кунчев се държа наистина много добре с нас и даде на всеки да шанс.
Започна със шестица 🙂 и един скъсан хахаха!
но е въртял колежката през всички въпроси, просто е нямало смисъл.
но на всеки беше даден шанс да покабе дали знае или не!
иначе от 16 човека курс имаме 8-9 скъсани.
интересното е, че с всички скъсано колеги с е е отнесъл много добре, не е имало разправии или каквото и да било от този тип. някои просто казаха: „няма смисъл да ви залъгвам и да губя време, ще се видим наесен.“ а други са се опитали да говорят, дал им е възможност да кажат това, което знаят, но просто не се е случило. така че с няколко думи – беше добре, въпреки всичко, професорът се показа готин (никой от скъсаните не му се сърди! :))))
лично аз за себе си мога да кажа, че имам шестица! :))) излишно е да споменавам, че съм горда със себе си, че много се бях постарала и така нататък… 🙂
каза, че е доволен от курсовата, даде ми смирненски и йовков, но полсе реши да ме препита и за геров, и за вутимски и за още няколко дребни нещица. интересното беше, че се оакза, че мога да му говоря много! и то мой лични впечатления. явно това му допадна 🙂
доволна съм от изпита, въпреки че не обичам да има скъсани колеги!
имаше няколко човека от минали години, но с тях вече не знам какво се е случило
Оле честито:))) Това е страхотно!
Знам, че двама от моя курс са минали, за другите още нямам информация, но и двамата бяха много щастливи като ги видях вчера. 🙂
Късно прочетох този коментар със закъснение от 6 години 😉 казвам се Петър Михайлов. Името Б. Кунчев за пръв път чух на лекции по литературн атеория като изследовател на Александър Вутимски. Качих се в Гълъбарника (това е името на филологическата библиотека в СУ) и намерих монографията му за Вутимски. от 1984 г. Скучно! Необговорени добре факти – примерно: Вутимски е болен от туберкулоза и се провиква на келнера да измие добре чашата, или танцува под дъжда степ… Тези невероятни факти Кунчев тълкува като слабост???? А това е по-скоро духовна сила – аз съм болен, искам да предпазя другите, аз се забавлявам, въпреки, че съм болен. Невероятна сила, нали? После монографията му за Александър Геров – същата скука… Тоя човек не може да направи добър езиково-литературоведски анализ (говоря за стил като Никола Геогиев, Симеон Янев, Радосвет Коларов, а не за свободни преразкази с елемент на емоционални изблици). По-късно малко преди държавния си изпит случайно намерих една друга негова книжка „Напред-назад“ където се подиграваше с иемната на Павел Матев – „хленчещ поет“ и Дамян Дамянов „духовен мизерник“. Това не е никакъв историк и никакъв професор. Срам е за Софийския университет, защото тази дисциплина водеха колоси като Розалия Ликова, Милена Цанева, Симеон Янев. При този смешник се явих и на докторантски изпит през 2009 и не ме пусна след интервюто, избра си някакви две послушни момиченца… Пълен нещастник е! Никакъв изследовател. И да, Далчев не е връх, за какъвто се опитват да го насадят! Има много по-добри и по-интересни – Христо Фотев, Вутимски, Иван Динков, Иван Давидков…
говоря за времето 1999- 2002!
Интересно изживяване..